Juni was beste maand
10 september 2016 De woonbranche heeft in het tweede kwartaal van 2016 5,5% meer omgezet dan dezelfde periode het jaar ervoor. Alle plussen en minnen bij elkaar opgeteld en afgetrokken staat de branche na zes maanden op een voorsprong van 6,8%. En dit terwijl de branche er in dezelfde periode vorig jaar ook al goed voor stond (11,7%). Echter, de keukenbranche heeft in de omzetgroei maar een beperkt aandeel. Het verschil bedraagt ten opzichte van een jaar eerder slechts 0,2%. Dit blijkt uit de Woonwinkelmonitor van INretail.
Gemengde zaken, bedrijven die een totaalconcept op woongebied aanbieden, hebben met een plus van 19,5% in het tweede kwartaal het beste gepresteerd. In hetzelfde spoor volgen de slaapspeciaalzaken (15,2%). Ook bij woningtextielzaken groeide de omzet met een mooi percentage (4,1%), hoewel het kwartaal ervoor de stijging groter was, namelijk 15%. De woonretail slaakt een zucht van verlichting nu de woningmarkt weer op stoom is. Met name de beperkte oplevering van nieuwbouwwoningen speelde vooral de keukenretail lang parten. Elke nieuwbouwwoning betekent een nieuwe keuken plus doorstroom voor zover het geen starter op de woningmarkt betreft. Bij weinig verhuisbewegingen moet de woonretail het vooral hebben van vervangingen in de huidige woning.
Waar in het eerste kwartaal de drie grote steden de hoogste relatieve omzetstijging liet zien, steekt in het tweede kwartaal de regio oost boven de andere regio’s uit. De winkels in deze regio behaalden een omzetstijging van 9,1%. Regio zuid presteert dit jaar tot heden het minst.
De maand juni was veruit de beste maand voor ieder segment met flinke omzetplussen zodat het tweede kwartaal ruim boven de nullijn is afgesloten. De resultaten over april en mei waren wisselend. Woningtextiel- en keukenspeciaalzaken moesten het niet hebben van april waar meubelspeciaalzaken het in mei moeilijker hadden.