Huishoudens investeren meer in huis door corona
8 november 2020 De keukenbranche blijft het ondanks de coronazorgen zeer goed doen in 2020, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Keukenzaken behaalden met vloerenwinkels en doe-het-zelf zaken de grootste omzetgroei van de gehele detailhandel in het derde kwartaal: 18,7 procent. Ter vergelijking: in het tweede kwartaal was er al sprake van een plus van 16,3 procent voor de woonbranche. Ook zaken als meubelwinkels en woninginrichting zitten met een omzetstijging van 17,2 procent duidelijk in de lift. Ondernemers in deze ‘disciplines’ profiteren van het feit dat gezinnen door corona niet op vakantie gaan, maar in plaats daarvan investeren in een nieuwe woning of hun bestaande verbouwen.
In het verlengde hiervan deden ook verkopers van recreatieartikelen (veelal voor thuis of voor vakantie in eigen land) met een plus van 13,8 procent het uitstekend. Ook consumentenelektronica en witgoed waren met een plus van 10,6 procent gewild. Daar tegenover staat dat kledingwinkels en schoenenzaken in een min van respectievelijk 3,4 en 4,9 procent belandden. Niettemin scoorde de detailhandel over het derde kwartaal 9,2 procent beter dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is de sterkste toename sinds het begin van de publicatie van koopdag-gecorrigeerde cijfers in 2005. Verkopen via internet stegen echter nog veel harder, met bijna 40 procent in vergelijking met een jaar eerder.