21 december 2018 Supermarktketen Albert Heijn neemt zijn winkels op de schop. Er komt minder plek voor
traditionele kruideniersproducten zoals dierenvoeding en
schoonmaakmiddelen. Daarvoor in de plaats komen eethoeken, meer verse
producten en serviceplekken voor snelle thuisbezorging.
Dat zegt
Wouter Kolk, de hoogste baas van marktleider Albert Heijn. De
supermarkten hebben moeite om de omzet verder te laten groeien. Uit een
uitgelekte prognose blijkt dat Albert Heijn verwacht dat de meeste
winkels minder hard groeien dan de markt. Dat komt deels doordat er
steeds meer online wordt besteld. Volgens Kolk is het tijd dat
supermarkten “een andere functie” krijgen.
Er komen keukens bij
supermarkten waar gerechten met producten uit de winkels worden bereid.
Die worden ook thuisbezorgd. Daarnaast moeten klanten producten uit de
winkel kunnen bestellen die binnen een uur thuis worden gebracht.
Sluiting
Mogelijk wordt er een klein aantal winkels gesloten. “Ik denk niet dat we in de
toekomst nog ruim duizend winkels hebben in Nederland. Dat hoeft ook
niet”, zegt Kolk tegen het FD. “Maar ik denk ook niet dat het aantal
winkels sterk zal afnemen, omdat ze ook voor directe consumptie en voor
een snelle bezorgingsservice worden gebruikt.”
Dit jaar heeft Albert Heijn twintig winkels onder handen genomen. Volgend jaar volgen er honderdvijftig vestigingen. De eerste winkel met een eigen keuken wordt begin volgend jaar in Amsterdam geopend.
BRON: nos.nl